اخبار روز

هشدار رئیس دادگستری زرند به رانندگان متخلف

هشدار رئیس دادگستری زرند به رانندگان متخلف

۱۲:۳۴ ۲۳ تير ۱۴۰۳

ابوالفضل فرحبخش با اشاره به ابلاغ نرخ جرائم رانندگی، افزایش نرخ جرائم را بازدارنده، اما با تاثیر کوتاه مدت دانست و خواستار توجه به اقدامات موثر فرهنگی برای نهادینه سازی رعایت قوانین از سوی رانندگان شد.

وی گفت: با فراهم‌سازی بستر اجرایی اعمال نرخ جرائم رانندگی، عملا از ۲۳ تیرماه و پس از قریب هفت سال، مجازات جرائم رعایت نکردن قوانین رانندگی افزایش یافت که انتظار می‌رود با آگاه سازی شهروندان و اطلاع رسانی به جامعه در خصوص افرایش قابل توجه نرخ‌های جدید، بازدارندگی و تاثیر گذاری سیاست افزایش جرائم در عمل مشاهده شود.

فرحبخش، افزایش جرائم را در راستای پیشگیری کیفری دانست و افزود: با توجه به اینکه میزان ارتکاب تخلفات رانندگی در سالیان گذشته بالا رفته بود، برخی کارشناسان یکی از علل اصلی آن را پایین بودن نرخ جرایم تشخیص داده و به همین دلیل بهره گیری از قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و اصلاح نرخ جرائم را راهکاری موثر جهت کنترل تخلفات و حوادث رانندگی دانسته اند، تا با ایجاد هزینه و ریسک بیشتر برای افراد، از وقوع جرائم پیشگیری کنند.

این مقام قضایی، افزایش نرخ جرائم را قابل توجه دانست و تصریح کرد: نرخ‌های ابلاغی افزایشی ۴ تا ۵ برابری مجازات نقدی جرائم را نشان می‌دهد، اما هیئت دولت به واسطه خطر آفرینی و ریسک بیشتر رانندگی در زمان مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر، این تخلف را به میزان ۷ برابر افزایش داده که میزان دقیق نرخ و جزئیات جرائم از طریق سایت‌های معتبر اینترنتی قابل مشاهده است.
رییس دادگستری زرند گفت: اتکای بیش از حد به رویکرد‌های سزادهنده و فاصله گیری از اقدامات پیشگیرانه فرهنگی، خطایی راهبردی است؛ چرا که اینگونه اقدامات تنها تاثیری کوتاه و آن هم بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه و در زمان کنترل تورم خواهد داشت؛ بنابراین از آنجا که پدیده‌های انسانی چند بعدی هستند، بایستی به صورت جامع نگریسته و به شکلی ریشه‌ای حل شوند تا آنجا که با اصلاح فرهنگ رانندگی صحیح، این مهم در مردم نهادینه شود.

پوی افزود: سنین کودکی و نوجوانی زمان مناسب برای جامعه پذیر و قانونمدار کردن افراد است و بنابراین چاره‌ای جز بازگشت به دوران مدرسه و توجه بیشتر بر دانش آموزان از طریق آموزش مهارت لازم برای زندگی اجتماعی در محتوای دروس محصلین در مقاطع، نخواهیم داشت.

قاضی رسیدگی کننده به جرائم رانندگی دادگستری شهرستان زرند همچنین به بحث قطعیت اجرای مجازات پرداخت و بیان داشت: متاسفانه میزان پرونده‌های اعتراض به جرائم رانندگی گواهی بر آن است که برخی امید دارند در صورتی که مورد ترحم پلیس قرار نگیرد با اعتراض در کمیسیون‌های مربوطه، قاضی کمیسیون بخشی از تخلف او را ببخشد؛ در حالی که این رویه و بخشش بدون ضابطه و دلیل در حوزه قضایی زرند به منظور خنثی سازی بازدارندگی جرائم به هیچ روی محلی از اعراب ندارد و تنها راه جلوگیری از متحمل نشدن ضرر مالی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی افراد است.

رئیس حوزه قضایی زرند با ارائه یک پیشنهاد گفت: شایسته است دستورالعمل افزایش جرایم با الحاق پیوستی فرهنگی همراه شود تا همراستا با افزایش میزان جرائم و درآمد حاصله دولت، بخشی از آن صرف اقدامات فرهنگی به ویژه در افراد دارای بیشترین جرائم رانندگی و رانندگان پر خطر شود.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا